tips & trics

Google Analytics

Google Analytics is geweldig om statistieken van uw website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. U hebt een duidelijk beeld van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Ook realtime kunt u het gedrag van de bezoekers van uw website volgen.
Ga naar https://accounts.google.com, log in op uw account. Als u nog geen Google account hebt, maakt u er een aan.
Ga nu naar https://marketingplatform.google.com/about/ en klik op 'Sign in to Google Marketing Platform'.
Klik vervolgens onder 'Google Analytics' op 'Instellen'. Klik op de volgende pagina op 'Aanmelden'.

Op de volgende pagina vult u alle velden in. Vul een accountnaam, een websitenaam en de url van uw website in. Bij “Branchecategorie” kiest u één van de opties, stel vervolgens uw tijdzone in op België. Nu klikt u op de knop “Tracking-ID ophalen”.
Nu komt u op de pagina “Alle websitegegevens”, hier ziet u de Universal Analytics-trackingcode, kopieer deze en plak deze in het head-gedeelte van elke pagina van uw website. Bij onze WebBuilder kopieert u ook deze trackingcode en plakt deze in het head-gedeelte van uw website, hoe u dat doet ziet u hier

Klik nu in Google Analytics op “Rapportage” en u ziet de onderstaande pagina.

Om de werking van Google Analytics even uit te testen, gaat u in een ander tabblad van uw browser naar uw website. Ga terug naar Google Analytics, klik op Realtime en dan op “Locaties”, hier ziet u in realtime dat u 1 bezoeker hebt (nl. uzelf). Als u op “Inhoud” klikt, kan u zien welk pagina er bezocht wordt. 

Wilt u statistieken voor een zekere periode bekijken, klik dan onder “Doelgroep” op overzicht. Bovenaan rechts stelt u de periode in (begindatum en einddatum).

Alle artikels