In dit artikel beschrijven we hoe je een goede tekst voor je website kunt schrijven die dan ook nog eens vindbaar is in Google op bepaalde trefwoorden.
Plaats trefwoorden of trefwoordcombinaties in je tekst
In Google wordt er meestal gezocht met een trefwoordcombinatie van 2 a 3 woorden. Gebruik deze woorden in je tekst.
Een voorbeeld: je hebt een flat in Gent die je wilt verhuren, gebruik dan de trefwoordcombinatie “Te huur, flat in Gent”. Zet deze zowel in je Title-metatag als in de titel van je pagina (H1). In de tekst zelf gebruik je nog enkele keren “flat in Gent” en “te huur”.
Vergeet ook niet synoniemen te gebruiken want iedereen zoekt niet op dezelfde trefwoorden, synoniemen kan je heel gemakkelijk vinden op de website http://synoniemen.net/.
Let er vooral op dat de tekst nog op een natuurlijke wijze leesbaar blijft voor de bezoeker van je website. Schrijf niet voor Google, wel voor mensen.
Bepaal de doelgroep voor je geoptimaliseerde tekst
Schrijf de tekst alsof je een brief of een e-mail aan een vriend zou sturen, dit komt veel natuurlijker over. Herlees de tekst enkele keren en pas aan waar nodig.
Schrijf een wervelende, uitnodigende tekst voor de description-metatag
De description-metatag is de tekst die verschijnt in de Google-resultaten onder de titel. Het is vooral deze tekst die de internetsurfers overhaalt om te klikken op de pagina van je website. Deze tekst heeft geen invloed op de vindbaarheid van je pagina, maar is wel heel belangrijk.
Plaats ook de trefwoordcombinatie in de url van je pagina
Dit is heel belangrijk, immers het eerste wat Google crawlt, is de url. Als we terug het voorbeeld nemen, kan je dus de volgende url gebruiken: www.mijnwebsite.be/flat-te-huur-gent.html.
Gebruik Sociale media
Google houdt enorm van sociale netwerken, de autoriteit van je website of pagina stijgt als deze gedeeld wordt op sociale netwerken zoals Facebook, Twitter, Google+, enz…
Plaats onderaan je pagina een Facebook-knop waardoor de bezoekers heel eenvoudig de pagina kunnen delen op Facebook. Je kan hetzelfde doen voor Twitter, plaats dus ook een click-to-tweet-knop onderaan de pagina. De code voor deze knoppen kan je heel eenvoudig vinden, Google maar eens op “Facebook-delen voor website”.
Schrijf nooit een te korte tekst
Een geoptimaliseerde tekst voor Google moet minstens bestaan uit 300 woorden, liefst nog iets meer. Let er wel op dat je tekst interessant moet blijven voor de lezer.
Voeg een Alt-tag toe aan je afbeeldingen
De Alt-tag wordt gebruikt door Google als alternatieve tekst voor de afbeelding, dus waarom zou je daar geen gebruik van maken?
Voeg per afbeelding de trefwoorden toe aan de alt-tag. Zo kan je in ons voorbeeld de woorden “Te huur, flat in Gent” toevoegen aan deze tag.