Spam e-mail kan vervelend zijn. Erger nog, ze kunnen zwendelaanbiedingen bevatten die u tijd en geld kunnen kosten. Hier zijn enkele dingen die u kunt doen om minder spam e-mails te krijgen.
Hoe krijgt u minder spam e-mails?
Gebruik een e-mailfilter. Controleer of uw e-mailaccount een hulpmiddel heeft om potentiële spam te filteren of om spam naar een map voor ongewenste e-mail te leiden. Veel populaire e-mailproviders (zoals Gmail, Hotmail of Yahoo) hebben standaard sterke spamfilters ingeschakeld. Maar er zijn enkele dingen die u kunt doen om ze nog beter te laten werken. Als u bijvoorbeeld spam ziet die doorkomt in uw Postvak IN, markeer deze dan als Spam of Junk. Meestal kunt u ook specifieke e-mailadressen of e-maildomeinen (het deel van het adres na de @) blokkeren. Vergeet niet dat het filter niet perfect is, dus u zult ook af en toe uw Spam of Junk mappen willen controleren om er zeker van te zijn dat er geen legitieme, niet-spam e-mail in terecht is gekomen.
Beperk uw blootstelling. U kunt besluiten twee e-mailadressen te gebruiken – een voor persoonlijke berichten en een voor winkelen, nieuwsbrieven, coupons en andere diensten. Als u al uw e-mails op één plaats wilt kunnen zien, kunt u meestal e-mail doorsturen naar uw primaire e-mailaccount. U kunt instellen dat ze in een aparte map komen of in uw hoofdinbox. Als het tweede e-mailadres spam ontvangt, kunt u het doorsturen uitschakelen zonder dat dit gevolgen heeft voor uw permanente adres.
Probeer ook uw e-mailadres niet in het openbaar weer te geven – ook niet op sociale media. Spammers scannen websites om e-mailadressen te verzamelen.
Denk erover na met wie u uw e-mailadres deelt. Wanneer een website om uw e-mailadres vraagt, denk er dan over na of u deze informatie wilt delen. Verschillende websites gaan verschillend om met uw privacy. Sommige zullen uw gegevens delen of verkopen, terwijl andere ze alleen om beperkte redenen zullen gebruiken. U kunt ook het privacybeleid controleren om te zien hoe het bedrijf uw contactgegevens kan delen, maar het kan moeilijk zijn om te zien hoe het precies wordt gedeeld.
Afmelden voor ongewenste e-mails. Veel populaire e-mailproviders hebben functies waarmee u zich kunt afmelden voor e-maillijsten. Ze kunnen worden weergegeven als een banner of als een knop wanneer u de e-mail opent. Om erachter te komen welke opties uw e-mailprovider heeft, zoekt u in uw favoriete zoekmachine op “[naam van uw e-mailprovider] + hoe u zich kunt afmelden voor ongewenste e-mails”. Zo voorkomt u dat u op onbekende links klikt, wat tot een phishing-aanval kan leiden.
Hoe geen spam-bot te zijn
Hackers en spammers struinen het internet af op zoek naar computers, telefoons, tablets en andere aangesloten apparaten die niet worden beschermd door actuele beveiligingssoftware. Als ze onbeschermde apparaten vinden, proberen ze verborgen software – malware genaamd – te installeren waarmee ze de apparaten op afstand kunnen bedienen.
Vele duizenden van deze apparaten vormen samen een “botnet” – een netwerk dat door spammers wordt gebruikt om miljoenen e-mails tegelijk te versturen. Miljoenen computers, telefoons en Internet of Things (IoT)-apparaten, zoals slimme camera’s of spraakassistenten, kunnen deel uitmaken van botnets. In feite wordt de meeste spam op deze manier verzonden.
U wilt niet dat spammers uw apparaat gebruiken. Het kan veel problemen veroorzaken, van trage apparaten, juridische problemen als de aanvallen naar u worden getraceerd, en gestolen persoonlijke informatie die kan worden gebruikt voor identiteitsdiefstal.
Hier leest u hoe u de kans verkleint dat uw apparaat onderdeel wordt van een botnet:
Houd de beveiliging van uw apparaat up-to-date. Om veilig en effectief te zijn, moet de software van uw apparaat af en toe worden bijgewerkt. Of u nu een nieuw of bestaand apparaat hebt, ga naar de website van de fabrikant om te zien of er een nieuwere versie van de software te downloaden is. Registreer uw apparaat bij de fabrikant of meld u aan voor updates om de software actueel te houden. Stel uw updates in om automatisch te downloaden en, indien mogelijk, uw apparaat zo in te stellen dat het automatisch wordt bijgewerkt.
Wijzig uw vooraf ingestelde wachtwoorden. Uw apparaat heeft misschien een standaardwachtwoord van de fabrikant. Hackers kunnen de standaardwachtwoorden gemakkelijk vinden, dus verander die van jou in iets complexers en veiligers.
Detecteer en verwijder malware. Het kan moeilijk zijn om te zien of een spammer malware op uw computer heeft geïnstalleerd, maar er zijn enkele waarschuwingssignalen. Als uw computer is gehackt of geïnfecteerd door een virus, haal hem dan meteen offline. Verwijder vervolgens de malware en meld het aan de FTC.
Spam melden
Als u een ongewenste e-mail krijgt, zijn er twee manieren om dit te melden.
Stuur ongewenste of misleidende berichten door naar:
uw e-mailprovider (zoals Gmail, Hotmail of Yahoo). De meeste e-maildiensten bevatten knoppen om berichten als junkmail te markeren of spam te melden.
de e-mailprovider van de afzender, als u weet wie het is. De meeste webmail providers en ISP’s willen spammers die hun systemen misbruiken de pas afsnijden. Nogmaals, zorg ervoor dat u de hele spammail vermeldt en zegt dat u klaagt over spam.