We geven u in dit artikel enkele tips om een succesvolle webshop te maken.
1. Hou het simpel
U hoeft niet een ton aan toeters en bellen op uw webshop te plaatsen – deze leiden af van het hoofddoel, nl de verkoop. Houd uw ontwerp duidelijk en eenvoudig, houd de focus op de verkoop.
2. Maak van uw branding een prioriteit
Als het gaat om online winkelen, willen mensen kopen van gevestigde merken.
Als u het vertrouwen wilt opbouwen dat u nodig heeft om serieuze verkopen te genereren met uw e-commerce bedrijf, dan moet u goed nadenken over uw branding. Uw branding is als het DNA van uw e-commerce bedrijf; het is wie u bent als bedrijf en hoe u anders bent dan uw concurrenten – en het speelt een grote rol bij het opbouwen van een band met uw publiek en het stimuleren van de verkoop.
Als u het meeste uit uw e-commerce ontwerp wilt halen, neem dan de tijd om uw merk te definiëren – en verwerk dat merk vervolgens in uw ontwerp.
Stel jezelf vragen als:
Als mijn merk een persoon was, wie zou het dan zijn?
Als ik mijn merk in drie woorden zou moeten beschrijven, welke zouden dat dan zijn?
Wat maakt mijn merk anders dan andere e-commerce winkels die er zijn?
Wat doen wij beter dan wie dan ook op de markt?
Als je eenmaal weet wie je bent, kun je dat verwerken in de branding van je ecommerce site. En die branding? Het zal helpen vertrouwen op te bouwen bij uw publiek – en in het proces een serieuze verkoop stimuleren.
3. Denk als een website bezoeker
Als u wilt dat uw e-commerce website ontwerp aan te sluiten met uw publiek, moet je denken als uw publiek. Uiteindelijk zijn er slechts een paar dingen die uw potentiële klanten willen in een e-commerce ervaring-een site die is gemakkelijk te navigeren, goed ontworpen, en maakt het proces van winkelen eenvoudig, ongecompliceerd en probleemloos.
En als u wilt dat uw e-commerce winkel slaagt, kunt u ze maar beter deze dingen geven.
Verplaats uzelf tijdens het ontwerpproces in de schoenen van uw bezoeker. Wat voor soort lay-out zal voor hen het gemakkelijkst te navigeren zijn? Hoe kunt u uw producten organiseren op een manier die logisch is voor de eindgebruiker? Hoe kunt u het afrekenproces vereenvoudigen?
Als u denkt zoals uw klant, kunt u anticiperen op wat ze willen van uw e-commerce winkel-en vervolgens uw site ontwerpen om aan die behoeften te voldoen.
4. Gebruik kleur in uw voordeel
Het kiezen van de kleuren voor uw webshop is meer dan alleen maar zeggen: “Nou, rood is mijn favoriete kleur, dus … laten we alle dingen rood maken!” Kleur is een zeer krachtig instrument en als je de psychologie begrijpt achter kleur, kunt u het gebruiken in uw voordeel.
Verschillende kleuren kunnen inspireren en verschillende gevoelens, emoties en acties opwekken.
Dus, bijvoorbeeld, als u wilt dat mensen een aankoop doen, laat de aankoopknop dan opvallen met een felle kleur zoals rood. Volgens de kleurenpsychologie wekt rood gevoelens van opwinding en passie op, die de bestedingsfactoren bepalen, en studies tonen aan dat het rood maken van een knop de conversie met maar liefst 34% kan verhogen.
Of, als u uw geloofwaardigheid wilt vergroten, gebruik dan blauw in uw webdesign. Blauw is niet alleen een universeel geliefde kleur, maar het is ook aangetoond dat het gevoelens van vertrouwen versterkt, waardoor het een go-to is in de zakenwereld (er is een reden waarom de kleur blauw voorkomt in meer dan de helft van alle logo’s).
Het punt is, kleur is een van de meest krachtige tools en als je weet hoe het te gebruiken, kan het een enorme impact hebben op uw webshop design.
5. Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit
In de wereld van webdesign is het algemeen bekend dat afbeeldingen de conversie verhogen (een recente casestudy toonde bijvoorbeeld aan dat het opnemen van meer relevante afbeeldingen in een websiteontwerp de conversie met meer dan 40% deed toenemen). En dat is nog meer waar als het gaat om webshops gaat
Niemand wilt een product kopen zonder het te zien. Als u wilt dat mensen uw producten kopen, moet u ze laten zien wat ze kopen via hoogwaardige productafbeeldingen.
Het maken van professionele afbeeldingen van al uw producten (en het hebben van afbeeldingen van uw product vanuit meerdere verschillende hoeken) geeft vertrouwen aan uw potentiele klanten. Als zij het gevoel hebben dat ze weten wat ze kopen, is de kans groter dat ze tot aankoop overgaan. Maar als er geen afbeeldingen zijn van het product dat ze willen kopen (of slechts een enkele, lage kwaliteit afbeelding), zullen ze eerder aarzelen om de aankoop te doen.
6. Maak uw inhoud scanbaar
U kunt dagen besteden aan het maken van lange beschrijvingen voor de producten op uw webshop, maar we hebben nieuws voor u – niemand gaat het lezen.
Onderzoek toont aan dat de meeste website bezoekers slechts ongeveer 20% van de tekst op een webpagina lezen. In plaats van de inhoud woord voor woord te lezen, scannen ze de tekst op zoek naar de belangrijkste informatie – dus als u uw punt wilt overbrengen (en zo de verkoop wilt stimuleren), moet u uw inhoud scanbaar maken.
Verdeel uw inhoud – of het nu gaat om productbeschrijvingen, blogberichten of een “over ons”-pagina – in een gemakkelijk te scannen formaat. Houd zinnen en alinea’s kort, gebruik vetgedrukte tekst om de aandacht te vestigen op belangrijke informatie en gebruik opsommingstekens om grote tekstblokken op te splitsen.
Hoe makkelijker uw inhoud te scannen is, des te groter is de kans dat uw publiek uw kernboodschap opneemt en des te groter is de kans dat u tot een verkoop kunt overgaan.
7. Zorg dat het er professioneel uitziet
De basis van een webshop is dat u uw website bezoekers vraagt om iets van u te kopen. En, als gevolg daarvan, vraag je hen om gevoelige informatie, zoals hun credit card informatie, over te dragen. En dat zullen ze niet graag doen als uw website er niet professioneel uitziet.
Investeren in een professionele website is een must als u vertrouwen wilt opbouwen bij uw klanten – en het ontwikkelen van dat vertrouwen is een must als u wilt dat uw webshop een succes wordt.
Wat bedoelen we met professioneel? Uw website mag geen tikfouten of spelfouten bevatten. Uw lettertype, kleurenpalet, en voettekst ontwerp moet consistent zijn van pagina tot pagina. Al uw productlinks en -knoppen moeten werken. Je foto’s moeten er niet uitzien alsof je ze met een oude iPhone hebt genomen.
Het punt is, als u wilt dat uw klanten u serieus nemen, moet u ze laten zien dat u uzelf serieus neemt, en de enige manier om dat te doen is met een professioneel webdesign.
8. Maak categorieën gemakkelijk te navigeren
Niets – en we bedoelen niets – zal een verkoop sneller om zeep helpen dan onhandige productpagina’s. Als bezoekers van uw website tien verschillende menu’s moeten doorklikken voordat ze het product hebben gevonden dat ze zoeken, gaan ze er snel vandoor en klikken ze meteen door naar de site van de concurrent.
Maak uw productcategorieën en productpagina’s eenvoudig te navigeren. Maak het uw klanten gemakkelijk om naar producten te zoeken en producten te filteren op zaken als kleur, maat of producttype. Hoe gemakkelijker u uw categorieën en pagina’s navigeert, hoe gemakkelijker het voor uw klanten zal zijn om te vinden wat ze zoeken – en hoe gemakkelijker het voor hen zal zijn om een aankoop te doen.
9. Maak afrekenen gemakkelijk
Als u wilt dat mensen bij u kopen, moet u het koopproces zo eenvoudig en ongecompliceerd mogelijk maken.
Maak het ontwerp van uw afrekenpagina eenvoudig en gemakkelijk te navigeren. Geef uw klanten de optie om zich te registreren voor uw site of om uit te checken als gast. Maak alles over het proces kristalhelder: welke informatie u nodig hebt om de aankoop te verwerken (en waar ze die moeten invoeren), de verschillende verzendopties die beschikbaar zijn (en hoeveel ze kosten), en wat ze moeten doen als er een probleem is met hun bestelling of als ze iets moeten terugsturen. Zodra de aankoop is voltooid, leidt u uw klanten naar een bevestigingspagina zodat ze weten dat alles is doorgegaan.
Kortom, als u wilt dat mensen bij u kopen, moet u het afrekenproces zo eenvoudig mogelijk maken.